Välj en sida

Employer branding är uttrycket på mångas läppar och de som hellre pratar svenska snackar istället ständigt om arbetsgivarvarumärket. Det handlar helt enkelt om att beskriva den egna organisationen som den allra, allra, allra, bästa att jobba i för att därmed kunna attrahera de främsta talangerna. Man kan säga att alla hellre vill vara som Volvo (tänk Zlatan) än som Skoda eller kanske Renault.

För att nå detta mål investeras miljoner i snygga annonser, flashiga hemsidor, Youtube-filmer och flitiga besök på arbetsmarknadsmässor där läckra posters flankerar organisationens allra mest välstajlade HR-personer. Ja, och så måste förstås alla vara på Facebook, Twitter, Linkedin och Instagram också.

Det här verkar väl smart, i alla fall vid första påseendet, men det som många missar är att arbetsgivarvarumärket byggs inifrån och att inte ens de snyggaste reklampennorna och de gladaste rekryterarna kan göra något åt hur det egentligen är. Vi tar ett par exempel. Att jobba som lågavlönad och timanställd undersköterska på ett underbemannat äldreboende är faktiskt inte så kul alla dagar i veckan och om arbetsbelastningen är för hög och stressen betydande blir jobbet inte mer attraktivt för att verksamheten, vare sig den är privat eller offentligt driven, har de ärtigaste platsannonserna i sociala medier. Eller ta den här: En anställning på ”fina banken” kan ju verka som mumma för många men om klimatet i arbetsgruppen är ruttet, chefen en skitstövel och befordringsmöjligheterna lika med noll är det kanske trots allt inte så kul. Inte ens om banken har helsidesannonser i Dagens Nyheter.

Så hur byggs då ett arbetsgivarvarumärke som verkligen funkar och som faktiskt kan bidra till organisationens förmåga att attrahera (och behålla) rätt medarbetare? Denna fråga kan förstås besvaras på flera sätt och med många ord men här kommer några konkreta tips:

Tips nr. 1: Arbeta ständigt med att skapa en god arbetsmiljö och en kultur som bygger på delaktighet, vänlighet, omtanke och medmänsklighet. På en sådan arbetsplats finns goda förutsättningar för att de anställda kommer att trivas och att de berättar om den för andra. Organisationens rykte på stan ska inte underskattas.

Tips nr. 2: Sälj inte in er mot arbetssökande med halvsanningar, skryt och överdrivna löften. Sådant upptäcks ganska snart och då har ni istället för att bygga ert varumärke skadat det.

Tips nr. 3: Försök inte kopiera andra, alla kan inte vara Volvo. Fundera istället på vad som är unikt för just din organisation – hur är ni bättre, roligare, smartare, snällare eller mer kreativa? Och vad erbjuder ni de anställda som de inte kan få någon annanstans? Jag tänker då inte bara på pengar och andra fysiska nyttigheter som det tjusigaste kontoret eller den dyraste tjänstebilen utan minst lika mycket på sådant som ett modernt ledarskap, möjlighet att kombinera privatliv och arbete, en miljö som uppmuntrar ideellt arbete på arbetstid eller en generös syn på tjänstledigheter.

Tips nr. 4: Inbilla dig inte att just din organisation kommer att kunna rekrytera särskilt många topptalanger. De är ju faktiskt ganska få till antalet och konkurrensen om dem är därmed hård. Varför inte istället nischa in ditt sökande efter ”potentials” det vill säga personer som med rätt stöd och utveckling kan bli värdefulla medarbetare hos dig? Visserligen kan det kräva en något längre inskolningstid och en del andra insatser för att genomföra en sådan utvecklingsresa men sannolikheten att denna ”hemodlade” talang stannar kvar hos dig är större än om du lyckas kapa åt dig någon av ”stjärnorna” – de tenderar att vara ganska flyktiga och drar lätt vidare till nästa ”Volvo”.

Tja, så tänker jag denna härliga aprilmåndag. Vad tänker du? Hur jobbar din organisation med employer branding? Kommentera gärna!