Välj en sida

Om inte du fanns vore min vardag tråkigare. Om inte du fanns skulle jag oftare känna mig osäker. Om inte du fanns skulle jag leverera sämre på jobbet.

Så till dig – min allra bästa arbetskamrat – vill jag säga tack!

Tack för att du:

  • Ser på mig när vi träffas på morgonen. Ser om jag är trött, glad, ledsen eller kanske på ett sjujäkla humör. Du bekräftar mig.
  • Frågar om jag behöver hjälp. Ofta klarar jag det jag ska göra på egen hand men frågan betyder mycket. Och om jag faktiskt behöver lite hjälp så tar du dig tid att ge mig den.
  • Själv ber om hjälp när du behöver det. När du gör det har jag (och alla andra) möjlighet att prioritera om och vid behov se till att vi tillsammans klarar av det som är viktigast. Ibland är det viktigaste något som har med verksamheten att göra, andra gånger handlar det om att göra det som behövs för att du (och alla andra) ska må bra på jobbet.
  • Lyssnar på mina idéer och förslag utan att döma eller kritisera. Sedan ställer du utforskande frågor och ger mig alternativ så att vi tillsammans kan göra saker bättre.
  • Generöst och utan förbehåll eller baktankar delar med dig av din kunskap och dina erfarenheter.
  • Ofta ger mig positiv återkoppling. Genom att göra det bekräftar du mina goda beteenden och du gör mig dessutom glad.
  • När det behövs ger mig negativ återkoppling som är konstruktiv och empatisk. På det sättet hjälper du mig att utvecklas.
  • Vågar erkänna när något du har gjort inte blev så bra. Då visar du att också du är en människa med fel och brister och efter det törs även jag berätta när jag har misslyckats. Du bidrar därmed till en kultur som bejakar initiativkraft och utveckling och där det är okej att göra fel ibland.
  • Ifrågasätter invanda rutiner, regler och beteenden. Du gör det med allas bästa för ögonen och med en önskan om att vi tillsammans ska blir bättre – på allt. Eftersom du gör det på ett lyhört och ödmjukt sätt blir ingen arg och vi kan tillsammans pröva oss fram till nya vägar att gå.
  • Säger ”nej” när det är befogat. Ingen organisation mår bra av att befolkas av enbart ”ja-sägare”, det medför en stor risk för dåligt beslutsfattande och onödigt risktagande. När du säger ”nej” eller ”stopp” hjälper du oss att tänka en gång till.
  • Säger “ja” när det behövs. Det finns tillfällen när något måste testas och beslut måste fattas utan att vi kan vara tvärsäkra på resultatet. Då hjälper du oss att våga pröva, ger oss mod och tillförsikt.
  • Står upp för vad som är rätt och fel. Du accepterar inte skitsnack, härskarbeteenden och kränkningar. Du säger till och säger ifrån, det är modigt och du blir en förebild för oss alla.

Ja, sådan är du – min allra bästa arbetskamrat. Jag är tacksam för att du finns och för att jag får arbeta tillsammans med dig. Du är en förebild och jag gör mitt bästa för att vara som du men samtidigt mig själv.

Tack!