Veckans Verktyg

Under rubriken Veckans verktyg hittar du tips och verktyg som du kan ha nytta av i din vardag som chef och ledare. Ibland är det i form av korta filmer, andra gånger som nedladdningsbara checklistor, mallar eller andra verktyg.

ABC-bok för chefer

Vilka kunskaper, erfarenheter, förmågor och personlighetsdrag är viktigast att ha för den som ska bli chef? Den frågan är svår att besvara generellt eftersom det beror på uppdraget, organisationen och situationen men många försöker förstås och några tror sig veta nästan säkert. Men handen på hjärtat: om vi verkligen hade hittat svaret skulle väl alla urvalsprocesser och chefsutvecklingsprogram använda det och vi skulle bara ha fantastiska chefer överallt? Och så ser det ju inte ut – i alla fall inte än.

ABC-bok för chefer

Checklista – ny på jobbet

Ska du börja ett nytt jobb? Eller är du på väg tillbaka efter en sjukskrivning eller en längre ledighet? Då finns det en hel del du kan göra för att snabbt komma in i jobbet, lära känna dina arbetskamrater och trivas. I den här checklistan får du Chefsverkstadens bästa tips om allt som vara bra att tänka på innan du börjar, den första dagen på jobbet, den första veckan, den första månaden och till och med det första året. Det vill du väl inte missa?

Checklista – ny på jobbet

Checklista - Referenstagning konsult

Då och då kanske du behöver en konsult för att bistå med något som rör medarbetar- eller chefsfrågor. Då är det klokt att ta referenser på den som ska anlitas. Även om många konsultföretag erbjuder långa listor med nöjda kunder är det till syvende och sist den enskilda konsultens kompetens och prestation som avgör om hen kommer att bli framgångsrik i det aktuella uppdraget. Därför bjuder Chefsverkstaden på en checklista med bra frågor att ställa vid referenstagning av konsulter.

Referenstagning konsult

Checklista – ny på jobbet för chefer

Ska du börja ett nytt chefsjobb? Eller är du på väg tillbaka efter en sjukskrivning eller en längre ledighet? Då finns det en del saker som är extra viktiga att tänka på. Att vara chef innebär vanligen såväl ansvar som befogenheter inom områden som till exempel personal, arbetsmiljö och ekonomi. Det ställer särskilda krav på dig. I den här checklistan får du Chefsverkstadens bästa tips om allt som kan vara bra att tänka på den första tiden i ditt nya chefsjobb.

Checklista – ny på jobbet för chefer

Checklista introduktion

Är det dags att introducera en nyanställd medarbetare, någon som är inhyrd eller kanske en konsult? Eller ska en medarbetare som har varit föräldraledig eller sjukskriven återgå i arbete? Då kan du ha nytta av Chefsverkstadens checklista med bra saker att tänka på i samband med introduktionen. Använd det som är relevant i din situation, hoppa över det som inte passar och lägg till egna aktiviteter – huvudsaken är att introduktionen blir bra.

Checklista introduktion